luni, 10 ianuarie 2011

Nichita Stănescu: Balada motanului


Motan m-aş fi dorit sa fiu
cu coada-n sus, cu blana-n dungi,
cu gheare şi musteţe lungi,
c-un ochi verzui şi-un ochi căprui.
La ora când târâş-grăpiş
zăpada nopţii se adună
eu, cocoţat pe-acoperiş,
să urlu a pustiu la lună.
Şi-atuncea, şapte gospodine
să dea cu bolovani în mine
şi să mă-njure surd, de Domnul,
că le-am stricat, urlând, tot somnul.
De sus, din vârful săptămânii,
să le rânjesc urlat, scârbos:
iubesc doar locul nu stăpânii,
precum fac câinii pentr-un os.
Şi iarăşi şapte gospodine
să dea cu bolovani în mine,
iar eu să urlu, urlu-ntruna
atât cât n-o apune luna.
Motan m-aş fi dorit să fiu
cu coada-n sus, cu blana-n dungi,
cu gheare şi musteţe lungi
c-un ochi verzui şi-un ochi caprui.
Când zorii ziua o deznoadă
să mă tot duc, să mă tot duc
şi tinicheaua prinsă-n coadă
s-o zdrăngănesc pe strazi, năuc.
Jegos şi obosit, apoi,
cu maţele în liturghie,
să mă adun, să mă-ncovoi
prin albiturile-n frânghie.
Ca-n faţa unui şobolan
spinarea să mi-o fac colan
să scuip, să scuip şi-n urmă iar
hai-hui să plec pe străzi, hoinar.
Pisicile de prin vecini
să le gonesc pe la pricini,
să-mi fete fiecare-un pui
c-un ochi verzui şi-un ochi căprui.
Iar când o fi uitat să mor
la cârciuma din mahala
sorbită-n calea pumnilor
poşirca acră viu să stea.
“Hei... viaţă, viaţă... ieşi din cort
hai, pune-mi-te iar pe danţ...
te uită... zace colo-n şanţ
motanul mort, motanul mort...”
11 August 1955
Posted by Picasa

15 comentarii:

  1. Iar l-ai tăiat pă tac-tu, Baghi!
    Păi se compară lecturile tale cu lecturile lui?!
    Sau "lectur'le", cum ar zice domnu preşedinte al tuturor românilor bi- şi cvadripezi. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Baghi, sorry it´s too dificul to me the translation!
    But... I can say Hello!

    RăspundețiȘtergere
  3. Baghi, ai un ping, cauta-l la spam! Esti un frumos! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Năşică Renata, evident că "lectur'le" mele nu se compară cu ale lui. Şi asta pentru simplul motiv că eu ştiu ce-mi doresc. Iar puţinul pe care mi-l doresc mă face fericit. Pe când el, habar nu are ce vrea. Şi fiind cu capu-n nori, ca majoritatea bipezilor dealtfel, "urlă, urlă-ntruna, atât cât n-o apune luna" - vorba poetului.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Efi, sigur că traducerea este dificilă. Sensul în care funcţionează aceasta este următorul: Un text ce conţine probleme economice sau politice, tradus automat va suna ca o poezie. Invers, nu funcţionează! Dar noi doi am convenit că ne vom înţelege pisiceşte. Aşadar, mauuu!!!:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Miauuu! Of Mirela, dac-aş fi avut şi dungi, un ochi verzui şi-altul căprui... Bine măcar că maţele nu mi-s în liturghie!

    RăspundețiȘtergere
  7. @Olivia, întreabă-l te rog pe Tudor dacă "Nichita" n-ar fi un nume potrivit pentru un motan!?

    RăspundețiȘtergere
  8. Tudor spune ca ar fi potrivit. Pentru un motan cu ochii albastri sau pentru un motan ca Lucky poetul. Sau pentru un motan pur si simplu. Numele de regi si de poeti sunt foarte potrivite.

    RăspundețiȘtergere
  9. Am bănuit eu...
    Mauuu, doar n-au intrat mâţele-n sac, s-or mai naşte motani!:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Miao, şi mie îmi place poezia asta, o am pe ambele mele bloguri! :)
    De-aia se şi cheamă blogul meu "Mustăţi lungi, ghiare lungi"! Fiindcă aşa le şi am! Plus blana în dungi şi ochii de două culori - nu verzui şi căprui, ci mai degrabă gălbui şi căprui!
    Însă de maţele în liturghie am scăpat, şi nici gospodinele nu dau cu bolovani după mine - pentru simplul motiv că sunt motan de apartament! :D

    RăspundețiȘtergere
  11. Dragul meu Grişka, îţi mărturisesc motăneşte că la tine m-am gândit atunci când am citit pentru prima oară poezia lui Nichita. Cu o oarecare invidie dar şi cu speranţa surdă ca măcar una din gospodinele care dau cu bolovani după tine să te şi nimerească!:)
    Îmi pare tare rău pentru Figo.
    Cu nespusă tristeţe, un ultim Mauuu, de adio, pentru el...

    RăspundețiȘtergere
  12. Ce mai faci, motanel?

    Stiam ca aveti mustati lungi, gheare lungi... dar la voi, pisicile negre, se vad si coltii lungi :D (in poza in care ne arati armele si dupa ce ai facut baie, un pic in dreapta :D )! Inca putin si semanati cu Smilodon Fatalis :)

    Te pupam si te asteptam cu noi articole!

    RăspundețiȘtergere
  13. @ Vlad: Mă simt groaznic! Pentru că nu ţi-am răspuns la timp. Dar asta numai pentru că pensionarul ăsta militar, de Ifim e vorba, m-a lăsat, în sfârşit, să dorm cât vreau.
    Zice că somnul este cea mai economicoasă activitate. Şi este exact ce-mi place!

    RăspundețiȘtergere
  14. Tot ce iti dorim noi, prietenii tai, este sa faci EXACT ce iti place!

    Pensionarii militari trec printr-o perioada foarte dificila si revoltatoare! Ca tot ce se intampla in tara asta, de altfel!

    Eu sunt foarte REVOLTAT, si asta de cand am realizat ce se mosmondeste pe aici (deci, de vreo 25 de ani)!

    Intr-adevar, munca sustinuta POATE fi rasplatita intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, dar SOMNUL este rasplatit INSTANTANEU!

    Somn usor :D Vise placute!

    RăspundețiȘtergere

Mă bucură comentariile şi miaucomentariile prietenilor mei!